Protestantse Kerk in Nederland
Protestantse Gemeente Boornbergum-Kortehemmen

Lezing Arelis Heemstra 24 april 2024 Lezing Arelis Heemstra 24 april 2024
Op 24 april om 19.30 uur vindt de laatste lezing van dit seizoen plaats bij ons in de kerk. Ons gemeentelid, dr. Arelis Heemstra, vertelt over een nieuwe tak aan de filosofieboom, namelijk “levenskunst”. Moderne filosofen hebben bij de oude Grieken levenskunst herontdekt, als een manier van denken en vooral van leven waar wij modernen ook het nodige aan kunnen hebben, namelijk als antwoord op vragen m.b.t. ‘wat is geluk?’, en ‘wat is een geslaagd leven?’ en ‘hoe kun je dit bereiken?’ In levenskunst speelt ethiek en vooral deugdethiek een belangrijke rol: ‘hoe kan ik als mens deugen’, op de juiste manier leven. Stromingen in de Griekse filosofie als de Stoa, de epicuristen en de cynici, maar ook antieke denkers als Plato en Aristoteles zullen de revue passeren. Ook komen moderne denkers aan de orde die levenskunst en deugdethiek proberen te vertalen naar onze tijd. Na de lezing is er gelegenheid voor gesprek en ontmoeting bij een hapje en een drankje. Iedereen is welkom en de toegang is gratis.

Nieuws van de kerkrenrmeester, Collectebonnen
meer