Protestantse Kerk in Nederland
Protestantse Gemeente Boornbergum-Kortehemmen

Algemeen Algemeen

Kerkelijke begraafplaatsen van de Protestantse Gemeente Boornbergum en Kortehemmen.
Administratie: Fokje Huisman-Volberda, De Wilgen
Grafuitgifte/Beheer: dhr. F. de Jong
Heerenveen
Onderhoud: dhr. F. de Jong Heerenveen
Grafdelver: dhr. J. Veenstra Twijzelerheide

De begraafplaats rond de kerk in Boornbergum bestaat uit een oud gedeelte  rond de kerk en een nieuw gedeelte ten zuiden daarvan. Het nieuwe gedeelte is afgescheiden van het oude gedeelte door een rode beukenhaag met daarin een doorgang middels een boog. Wanneer u door de boog  gaat ziet u links een urnenmuur en een urnentuin. Na de boog rechts ziet u een begraafplaats speciaal voor kinderen. De overige velden spreken voor zich.
Op de oude begraafplaats is geen ruimte meer voor nieuwe graven. Hier wordt dus in principe niet meer begraven. Uitzonderingen hierop zijn graven die, soms al generaties lang, in het bezit zijn van families.  Hier mag door deze families nog in begraven worden.
Voor  graven op onze begraafplaats heerst een rustperiode van 25 jaar .Dit houdt in dat er na een begrafenis 25 jaar lang niet weer begraven mag worden in hetzelfde graf. Op begraafplaatsen elders kan dit een kortere periode zijn.

Bij de kerk in Kortehemmen is een kleine begraafplaats. De meeste graven hier zijn bestemd voor mensen die al generaties lang graven in hun bezit hebben en daar ook altijd nog voor betalen. Er zijn nog wel enkele vrije graven maar deze zijn in principe bedoeld voor mensen die inwoner zijn (of zijn geweest) van het dorp Kortehemmen of die via de kerk  betrokken zijn bij de dorpen Boornbergum of Kortehemmen.

Dit gaat in overleg met de beheerder en de kerkrentmeesters.
Voor de begraafplaatsen in Boornbergum gelden geen beperkende maatregelen.

Heeft u opmerkingen of vragen over de begraafplaatsen, dan kunt u contact opnemen met  Fokje Huisman-Volberda.
Dit kan ook via onderstaande email:

begraafplaatsenbbkh@outlook.com

Namens de kerkrentmeesters